X
Vragen?
Heb jij een vraag over hygiënisch werken of het opstarten van een ABR-traject? Stel je vraag direct aan een adviseur.
Stel je vraag
abr

Alles over de leeromgeving hygiënisch werken

Goed hygiënisch werken is belangrijk. Je voorkomt er infecties en besmettingen mee en vermindert het risico op antibioticaresistentie. Dat weet iedere zorgverlener. Maar denk je er vaak genoeg aan in de praktijk? Ook als je alleen op de groep staat? Of als sommige dingen geen gewoonte zijn in jouw team? Met ons teamtraject word je je bewust van wat jij en je team goed en minder goed doen. Je leert samen hoe je verantwoord hygiënisch kunt werken. Gewoon onder werktijd.

Het traject bestaat uit vier modules:

  1. Persoonlijke hygiëne
  2. Handhygiëne
  3. Hygiëne en werkomgeving
  4. Hygiënisch handelen

Wat leer je precies?

Iedere week besteed je met je team aandacht aan een van deze thema’s. Je doet kleine opdrachten en bespreekt die met elkaar. Zo leer je kritischer naar jezelf en naar elkaar te kijken. Zo leer je ook dat kleine dingen soms een groot effect hebben. Wist je bijvoorbeeld dat lange mouwen uit den boze zijn? Dat je voor elke dienst je sieraden af moet doen, óók je trouwring? En dat handschoenen de handhygiëne niet vervangen? Dat alles en nog veel meer komt in dit traject aan bod.

Hoe werkt het?

‘Goed verzorgen = schoon verzorgen’ laat teams stap voor stap hygiënischer werken. Elke week staat er op de website een verse opdracht klaar. De opdrachten zijn een leuke mix van activiteiten die jou en je team op een andere manier leert kijken naar alledaags handelen. Hoe leer je bijvoorbeeld met elkaar te bespreken wat er nog beter kan? En hoe zorg je dat de afspraken die je samen maakt, ook echt een teamverantwoordelijkheid worden. In de leeromgeving vind je leuke en praktische (hulp)middelen als posters en video’s.

  1. Elke opdracht duurt ongeveer 25 minuten.
  2. Elke opdracht heeft een heldere handleiding.
  3. Na de opdracht vul je de resultaten snel en makkelijk in op de website.
  4. De volgende week ontvang je een nieuwe opdracht gebaseerd op jullie resultaten.

Wie doet wat?

De leeromgeving is er speciaal voor teamleiders, aandachtsvelders, kwaliteitsmedewerkers en iedereen die wil werken aan infectiepreventie en schonere zorg. Om de opdrachten te doen zijn er drie belangrijke rollen: 
  1. De organisator – bereidt de opdrachten voor en zorgt voor de middelen
  2. Het team – zorgt voor een positieve bijdrage
  3. De coach en specialist – beschikbaar als hulplijn voor vragen

Direct aan de slag

Meld je aan en ontvang direct de eerste opdracht. Wil je graag eerst met onze adviseurs overleggen? Dat kan ook. Stel je vraag aan Jeroen.
Button - direct aan de slag   Button - stel je vraag

Meer informatie over het aanmelden

Bij het aanmelden voor de leeromgeving is het handig om de volgende informatie bij de hand te hebben:
  • Aantal teamleden
  • Naam van het team
  • Mailadressen teamleden (in verband met accreditatie)
  • Datum, tijdstip en ruimte voor een eerste bijeenkomst met het team. Dit kan eventueel als onderdeel van een bestaand teamoverleg. Duur: 30 minuten.

De voordelen op een rijtje

1.
Ieder team krijgt een eigen online leerroute die is afgestemd op de resultaten. Zo leer je steeds de juiste dingen.
2.
Is alle kennis over een bepaald thema op orde? Dan sla je stappen over in het leerproces. Je verliest dus geen kostbare tijd.
3.
Je bepaalt je eigen tempo. Zo kun je het traject inpassen in de dagelijkse werkzaamheden.
4.
Zorgteams krijgen ondersteuning via de online leeromgeving én persoonlijk via een adviseur van het programma 'Aanpak antibioticaresistentie in verpleeghuizen'.
Aan de slag