X
Vragen?
Heb jij een vraag over hygiënisch werken of het opstarten van een ABR-traject? Stel je vraag direct aan een adviseur.
Stel je vraag

Antibioticaresistentie: van heftige dilemma’s tot conflicterende richtlijnen

Infectiepreventie is een blijvende uitdaging in verpleeghuizen. Bijna duizend bezoekers van het congres ‘Aanpak antibioticaresistentie in de ouderenzorg’ deelden 19 november volop kennis met elkaar over dit onderwerp. Van de hectische dilemma’s waar zorgmedewerkers dagelijks tegenaan lopen tot verschillen in richtlijnen voor het toedienen van antibiotica bij ouderen.

In een volgepakt congrescentrum in Nieuwegein hebben honderden geïnteresseerden zich verzameld. Nadat sprekers zoals Kees van der Burg (VWS), Jaap van Dissel (RIVM), Margreeth Kasper (Stichting Zorggroep Noordwest-Veluwe) in het plenaire gedeelte de huidige stand van zaken rond antibioticaresistentie in verpleeghuizen hebben toegelicht, gaat de menigte uiteen. In tientallen verschillende workshops kunnen bezoekers hun individuele kwesties voorleggen en bespreken. Zo ook in de workshop ‘Dilemma’s in de hectische waan van de dag, hoe voldoe je toch aan de basis?’. Adviseur Esther van Baaijen van Vilans legt uit: ‘Je wilt natuurlijk zo hygiënisch mogelijk werken. Helaas word je vaak geleid door de hectische waan van de dag, waardoor hygiënisch werken niet altijd de hoogte prioriteit krijgt.’ In roulerende groepjes bespreken zorgmedewerkers hun dilemma’s met elkaar. Een thuiszorgmedewerker vertelt: ‘Ik kom soms bij cliënten over de vloer waar het zo’n ongelofelijke bende is. Met honden en katten en de verwarming op dertig graden. Ik weet soms niet goed hoe ik daar hygiënisch moet werken’.

Ik krijg wel een draagflesje ontsmettingsmiddel voor mijn handen mee van mijn werkgever, maar vaak denk ik dat dit niet helemaal volstaat

Onhygiënische karretjes

Ook in intramurale setting lopen medewerkers tegen problemen aan. ‘Hoe doen jullie dat met katheterzakken?’, vraagt een verzorgende. ‘Bij ons legen we die boven het toilet en dat kan nog wel eens een troep worden.’ Andere praktische kwesties zijn onhygiënische karretjes die door de hele locatie worden gereden en mensen van de facilitaire dienst die overal in het verpleeghuis komen maar nooit latex handschoenen dragen. Aan het einde van de workshops worden alle kwesties verzameld en kunnen deelnemers met vragen zowel bij Esther van Baaijen terecht als bij ABR-deskundige Patricia van den Brink van V&VN.

Verschillende richtlijnen

Een workshop met een heel andere insteek vindt plaats onder de titel: ‘Antibiotic Stewardship in woonzorgorganisaties: verschillen tussen specialisten ouderengeneeskunde en huisartsen’. Theo Verheij is hoogleraar Eerstelijns geneeskunde bij het UMC Utrecht en expert antibioticaresistentie bij het RIVM. Samen met hoogleraar ouderengeneeskunde Cees Hertogh van het UNO-VUmc en het programma Aging en Later Life, bespreken ze de interessante kwestie van de verschillen in de richtlijnen die huisartsen hanteren en die specialisten ouderengeneeskundigen hanteren. Verheij: ‘Luchtweg- en urineweginfecties komen regelmatig voor in woonzorgorganisaties en kunnen door zowel de huisarts als de specialist ouderengeneeskunde behandeld worden. Echter, beide beroepsgroepen hebben hun eigen richtlijnen en dat kan voor dilemma’s zorgen.’ In een interactieve sessie leggen de hoogleraar verschillende casussen van infecties bij ouderen voor aan een zaal vol artsen en specialisten. Altijd met de vraag op welk moment er al dan niet antibiotica voorgeschreven moet worden. Dit leidt tot een professionele discussie die nog maar eens aantoont dat het verantwoord voorschrijven van antibiotica niet altijd eenduidig is.

Luchtweg- en urineweginfecties komen regelmatig voor in woonzorgorganisaties en kunnen door zowel de huisarts als de specialist ouderengeneeskunde behandeld worden. Echter, beide beroepsgroepen hebben hun eigen richtlijnen en dat kan voor dilemma’s zorgen

Leeromgeving hygiënisch werken

Aan het einde van een geslaagd congres gaan alle aanwezigen weer uiteen. Maar de discussie gaat door, evenals het delen van goede voorbeelden. Zo kun je vanaf nu met je collega’s aan de slag met de ‘Leeromgeving hygiënisch werken’.

Lees verder