X
Vragen?
Heb jij een vraag over hygiënisch werken of het opstarten van een ABR-traject? Stel je vraag direct aan een adviseur.
Stel je vraag
abr

Aan de slag met feedback in je team: 5 tips

Zaken bespreekbaar maken is belangrijk. Bijvoorbeeld als het niet lukt om hygiënisch te werken. Vaak is er namelijk een goede reden waarom het niet lukt of is men zich er simpelweg niet van bewust. Elkaar op een prettige manier aanspreken noemen we ook wel feedback geven. Veel mensen vinden dat lastig. Jij en je team ook? We hebben wat tips en tools op een rijtje gezet.

Doe de hygiëne challenge!

1. Begin met een compliment

Feedback geven aan een collega kan in het begin best lastig zijn. Want hoe breng je onder woorden wat je ziet? Of hoe vertel je iemand dat iets beter kan? Begin daarom eens met het geven van complimenten aan elkaar. Vertel elkaar wat je waardeert en ga in gesprek over wat je ziet dat iemand goed doet. Als je wat complimenten hebt gehad van een collega, is het daarna gemakkelijker om te horen dat je iets minder goed doet. Daarbij is het ook gewoon heel leuk om elkaar van positieve feedback te voorzien.

2. Volg de regels voor feedback geven

Voor het geven van feedback bestaan allerlei ‘regels’ die ervoor kunnen zorgen dat het bespreekbaar maken van bepaalde zaken goed verloopt. Begin altijd met de vraag of iemand open staat voor je mening: geef niet zomaar ongevraagd feedback. Houd het ook bij jezelf. Jij deelt jouw mening, dus spreek in de ik-vorm en benoem wat het gedrag van de ander met jou doet.

Probeer feedback ook altijd concreet te houden. Beschrijf gedrag in termen van ‘Ik zag, hoorde, voelde…’. Richt je ook niet op gedrag dat niet te veranderen is.

3. Volg de regels voor feedback ontvangen

Feedback krijgen is soms nog lastiger dan feedback geven. Probeer als je feedback krijgt dit als een kans te zien om je teamleden beter te leren kennen en het hygiënisch werken te verbeteren. Vat het niet persoonlijk op. En realiseer je dat je het niet eens hoeft te zijn met de ander. Ga dus niet in de verdediging; geen ‘ja, maar…’.

Goed luisteren is belangrijk. Stel eventueel vragen en controleer of je de ander begrijpt. Bij het ontvangen van feedback mag je ook zeker aangeven hoe je de situatie ervaart: wat doet de feedback met jou?

4. Gebruik feedback om afspraken te maken

Feedback heeft vaak als doel om iets te veranderen. Of om iemand ergens bewust van te maken. Om te zorgen dat het aanspreken ook ergens toe leidt, is het van belang om afspraken te maken. Daar kun je als feedbackgever op sturen: vertel wat je anders zou willen. De ontvanger kan vervolgens aangeven wat hij of zij wel of niet gaat veranderen en waarom. Op basis van die informatie kunnen jullie samen afspraken maken.

5. Gebruik een feedbackmodel

Voor het geven van feedback bestaan allerlei modellen en oefeningen. Deze kunnen je helpen. Gebruik bij voorkeur een eenvoudig feedbackmodel zoals onderstaande vier stappen:

Deze methode bestaat uit vier stappen:

  1. Benoem het feitelijke gedrag dat je waarneemt, vanuit jezelf. Benoem het liefst meer dan één voorbeeld. Doe dit zonder interpretaties!
  2. Benoem het effect dat het op jou heeft, of op het team. Nu kun je je gevoelens verwoorden.
  3. Laat ruimte voor de ander. Herkent de ander wat je zegt?
  4. Maak een afspraak voor de toekomst. Wat te doen bij herhaling? Het beste is als de ander het verzint, niet jijzelf.

Doe de hygiëne-challenge

Jij weet natuurlijk dat hygiënisch werken van levensbelang is. Maar denk je er ook vaak genoeg aan? Als het druk is en je staat alleen op de groep? Als sommige dingen geen gewoonte zijn in jouw team? Zoek het uit, samen met je team, in de hygiëne-challenge. In 4 korte opdrachten kom je erachter wat jullie goed doen en wat beter kan. Doe je mee? Meer dan 200 teams gingen je voor!

Button - direct aan de slag

Lees verder

Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.