abr

Gedragsbrillen inzetten voor het motiveren van een team

Doe de challenge

Gedragsbrillen zijn een handig hulpmiddel om aan de slag te gaan met gedragsverandering bij hygiënisch werken. Deskundige infectiepreventie Tanja Beljaars werkte ermee met 10 teams. ‘Wat bij alle teams naar voren kwam is dat het heel belangrijk is om elkaar aan te spreken.’

‘Gedragsbrillen zijn vouwkaarten die je neer kunt zetten met stellingen om met elkaar in gesprek te gaan,’ vertelt Tanja Beljaars. ‘Op het linkerglas staat dan bijvoorbeeld: “Sommige hardnekkige gewoontes staan ons nog in de weg”, op het rechterglas staat de antwoordkeuze: “ja of nee, omdat…” Op de achterkant van zo’n kaart staan verder handige adviezen.’

Doe de hygiëne challenge!

GEdragsbrillen Aanpassen voor de eigen organisatie

‘Bij Het Hoge Veer waar ik werkzaam ben, merkte ik in eerste instantie weerstand om met hygiënisch werken aan de slag te gaan. Op advies van kennisorganisatie Vilans ben ik de gedragsbrillen gaan inzetten. Van tevoren heb ik het draaiboek bekeken. Hier hoefde ik me niet letterlijk aan te houden. De gedragsbrillen werken namelijk het beste op een manier die binnen de context van de eigen organisatie past.’

Het werkt goed als de inbreng uit het team zelf komt

‘Ik heb eerst mensen met geeltjes laten werken. Wat vonden ze dat er goed ging? Wat kon beter? Daarna gingen ze dat in 2-tallen aan elkaar presenteren. Vervolgens heb ik de gedragsbrillen ingezet. Het werkt daarbij goed als de inbreng uit het team zelf komt. Ik hield me dan ook bewust afzijdig. Vervolgens heeft elk team gezamenlijk een doelstelling geformuleerd. Dat hebben we omgezet in acties en verbeterpunten die toen in de teamvergaderingen zijn geëvalueerd.’

Aanspreekcultuur belangrijk

‘De doelstellingen waren trouwens heel verschillend. Bij 1 team was dat het handen wassen bijvoorbeeld. Sommige wasten hun handen wel, maar niet op de juiste manier. Of ze vergaten het wanneer ze uit het appartement kwamen. Bij een ander team ging het om het op de grond gooien van het wasgoed. Maar bij alle teams kwam aanspreken toch wel als oplossingsrichting naar voren.’

Niet veroordeeld voelen

‘De teamleden vonden het fijn dat er goed naar ze geluisterd werd over waar ze tegenaan liepen. Belangrijk daarbij is dat mensen zich niet veroordeeld voelen. Ik heb dan ook benadrukt dat alles wat we bespraken binnen 4 muren bleef. Het scheelde daarbij dat ik geen leidinggevende was. Tijd en ruimte is ook belangrijk. We hadden er 1,5 uur voor uitgetrokken. Dat heeft veel meer effect dan het “hygiënisch werken” even doornemen in een teamvergadering. Dan is 10 minuten al veel.’

Achter de schermen

‘Verder was niet alles even geschikt om te bespreken. Zo ging het afvoeren van het vuil bij een team niet goed. Maar dat had niet zozeer te maken met gedrag, maar eerder met randvoorwaarden die niet goed op orde waren. Daar ben ik toen achter de schermen mee aan de slag gegaan. Zo heb ik een aantal punten besproken in de Werkgroep Hygiëne.’

Ook voor andere problemen in te zetten

‘We vinden de gedragsbrillen geslaagd en gaan ze vaker toepassen. Op een andere locatie, in het wijkteam en de horeca. Groot voordeel is dat je de gedragsbrillen ook voor andere problemen binnen een team kunt toepassen. Het gaat immers om gedrag en dat heeft met meerdere onderwerpen te maken.’

Over de gedragsbrillen

‘De gedragsbrillen’ is een afgeleide en vereenvoudigde tool van de designmethodiek ‘The Behavioural Lenses’ van HU (PubLab) en U CREATE onder CC licentie By-NC-ND. Meer informatie over deze methode lees je op http://www.gedragsontwerp.nl.

DOE DE HYGIËNE-CHALLENGE

Jij weet natuurlijk dat hygiënisch werken van levensbelang is. Maar denk je er ook vaak genoeg aan? Als het druk is en je staat alleen op de groep? Als sommige dingen geen gewoonte zijn in jouw team? Zoek het uit, samen met je team, in de hygiëne-challenge. In 4 korte opdrachten kom je erachter wat jullie goed doen en wat beter kan. Doe je mee? Meer dan 700 teams gingen je voor!

Button - direct aan de slag

LEES VERDER

Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.