abr

Game Infectionary werkt goed door aantrekkelijke game-elementen

Doe de challenge

GGD Twente ontwikkelde een serious game voor verpleegkundigen en verzorgenden in de ouderenzorg. Het doel? Het vergroten van kennis over infectiepreventiemaatregelen. En dat blijkt goed te werken. Want 79 % van de spelers die het spel hebben uitgeprobeerd, geven aan dat het hun kennis heeft vergroot.

‘Ik heb het spelletje samen met mijn collega’s uitgeprobeerd voordat het beschikbaar werd gesteld aan andere organisaties,’ vertelt verpleegkundige Mark Boonstra van Carintreggeland. ‘Elk level begint met 5 vragen. Sommige moet je beantwoorden met juist of onjuist. Maar er zijn ook vragen die over de volgorde van handelingen gaan. Bijvoorbeeld wat je moet doen nadat je iemand verzorgd hebt die met het NORO-virus besmet is geraakt. Voor het halen van de levels kun je in totaal 2 geaccrediteerde V&VN punten krijgen.’

54% van de spelers gaat anders handelen

Marjon Veendijk van GGD Twente was als deskundige infectiepreventie betrokken bij de ontwikkeling van het spel. ‘De serious game is een waardevolle toevoeging wanneer een organisatie actief aan de slag wil met infectiepreventie. Met de nadruk op aanvulling, want niet iedereen is even dol op gamen. Voor mensen die wel van spelletjes houden, werkt deze aanpak goed. De spelers die het spel hebben uitgeprobeerd waarderen het met een 7,1. En 54 % van de spelers geeft aan daarna ook anders te handelen.’

Candy Crush met gekleurde bacteriën

Mark Boonstra: ‘Het is net zo aantrekkelijk vormgegeven als een echte game, met vrolijke kleurtjes. Als je foute antwoorden geeft, zie je direct wat je fout hebt gedaan. Hierdoor ga je nadenken en in gesprek met collega’s. Vervolgens kan je het level opnieuw proberen. De kracht van de game zit dan ook vooral in de herhaling. Om naar een volgende level te kunnen, speel je een soort Candy Crush, maar dan met gekleurde bacteriën. Een groot voordeel vind ik dat je het gewoon op je telefoon kunt spelen.’

Voorbeeld van serious game infectionary

Komt overeen met praktijksituatie

Marjon Veendijk: ‘Een serious game onderscheidt zich van een E-learning doordat het vermaak ook een doel is. De inhoud van de game is gebaseerd op de richtlijnen van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (LCHV). Het spel matcht met de eigen praktijksituatie. Een helpende 2 krijgt andere praktijksituaties dan een verpleegkundige 5.’

Introductie is nodig

Hoe goed een spel ook in elkaar zit, het betekent nog niet dat mensen het automatisch gaan spelen. Mark Boonstra: ‘Zo’n spel heeft wel even introductie nodig. Mensen moeten weten waarom het zo belangrijk is en zich getriggerd voelen. Als ze het eenmaal spelen, dan gaat het vanzelf. De spelers kunnen hun kennis dan weer overbrengen op andere collega’s die minder affiniteit met gamen hebben. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect. Tot slot werkt het goed om zo’n game eerst kleinschalig in te zetten.’

Beschikbaar voor zorgorganisaties

Marjon Veendijk: ‘Infectionary is beschikbaar voor verpleeghuizen, woonzorgcentra en kleinschalig woonvoorzieningen. We zijn in 2016 met de ontwikkeling van het idee gestart. Toen hebben we onderzoek gedaan naar speelbaarheid en effectiviteit. Vooral de speelbaarheid moest verbeterd worden. Inmiddels hebben we die slag gemaakt en is deze verbeterde versie nu beschikbaar tegen een kleine vergoeding. Dit voor de kosten die wij ervoor moeten maken. Toch is het ons doel om het gratis ter beschikking te stellen. Daarvoor hebben we nu een subsidieaanvraag lopen.’

Interesse in het spel?

Stuur dan een mail naar info@infectionary.nl

DOE DE HYGIËNE-CHALLENGE

Jij weet natuurlijk dat hygiënisch werken van levensbelang is. Maar denk je er ook vaak genoeg aan? Als het druk is en je staat alleen op de groep? Als sommige dingen geen gewoonte zijn in jouw team? Zoek het uit, samen met je team, in de hygiëne-challenge. In 4 korte opdrachten kom je erachter wat jullie goed doen en wat beter kan. Doe je mee? Bijna 900 teams gingen je voor!

Button - direct aan de slag

LEES VERDER

Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.