X
Vragen?
Heb jij een vraag over hygiënisch werken of het opstarten van een ABR-traject? Stel je vraag direct aan een adviseur.
Stel je vraag
abr

Veranderbereidheid in gang

Hoe krijg ik mijn collega's mee in infectiepreventie en hygiënisch werken?

Met deze workshop leer je begrijpen hoe weerstand ontstaat bij veranderingen. Je krijgt ideeën hoe je de veranderbereidheid van je teamleden op een goede manier in gang zet.

Bekijk het filmpje ‘Middeleeuwse Helpdesk’. Lees bijlage 1 voor de oefening ‘klap, stap, krab’.

Beschrijving / toepassing

1.
Doe de oefening 'klap, stap, krab'. Zie de uitleg in bijlage 1.
2.
Bespreek de oefening na. Start met de vraag: 'Wat heeft deze oefening met veranderen te maken?'
3.
Vraag aan je teamleden wat weerstand is en waar het vandaan komt. Schrijf in steekwoorden de punten op een flap
4.
Laat het filmpje 'Middeleeuwse helpdesk' zien, waarin getoond wordt hoe veranderingen en weerstand daartegen van alle tijden zijn.
5.
Leg het verschil uit tussen bekwaamheid (iets niet kunnen) en bereidheid (iets niet willen).
6.
Ging het in het filmpje over bekwaamheid of bereidheid? Vraag mensen of ze voorbeelden uit hun eigen leven kennen.
7.
Vertel dat er in groepen altijd mensen zijn die graag met verandering meegaan en mensen die het liefst direct op de rem trappen. Daartussen zitten allerlei varianten.
8.
Laat het schema zien en licht toe: ‘Een kleine groep noemen we innovatoren. Zij komen met de ideeën. Dan volgt een grotere groep, de pioniers. Zij staan open voor verandering en geloven in vernieuwing. De grootste groep bestaat uit de vroege meerderheid en de late meerderheid. De vroege meerderheid moet overtuigd worden om mee te gaan. De late meerderheid volgt pas als de anderen in beweging zijn gekomen. Wanneer ze zien dat het wel werkt, zullen ze volgen. De laatste groep zijn de achterblijvers. Zij liggen dwars en zijn bijzonder kritisch.
9.
Vraag aan je teamleden in wie ze het beste energie kunnen steken. Het antwoord is dat je het beste pioniers tot medestander kunt maken. Geef ze een taak en laat ze helpen.
10.
Begin een interactief gesprek met de hele groep over ervaringen binnen het eigen team.
11.
Deel de groep in 4-tallen in, het liefst met mensen die elkaar nog niet zo goed kennen. De groepjes gaan met elkaar in gesprek over positieve veranderingen op het werk en waarom ze zijn ontstaan. Schrijft deze redenen op en laat na 25 minuten één persoon per groepje hierover vertellen.
12.
Sluit de workshop af met een opdracht: deelnemers moeten nadenken over wat ze hebben geleerd, welke acties ze de komende tijd in willen gaan zetten en wie daarbij kan helpen. Vat dit samen in 1 of 2 zinnen tijdens een nabespreking.
13.
Bespreek deze acties nog eens met elkaar op een later moment.
14.
De aandachtsvelder krijgt hulpmiddelen om collega’s te betrekken en zorgt daarmee voor een grotere veranderbereidheid. Hij leert na te denken over zijn eigen handelen en de effecten. Ook kent hij nu meerdere manieren om met weerstand van collega’s om te gaan.

Do's

  • Dit hulpmiddel zet je in bij teamleden die zich in willen zetten voor infectiepreventie en hygiënisch werken, maar het moeilijk vinden om collega’s mee te krijgen. Volg niet precies de instructie, maar laat de vragen aansluiten bij je workshopdeelnemers
  • Betrek de deskundige infectiepreventie om mogelijke inhoudelijke vragen te kunnen beantwoorden
  • Zorg ook voor huishoudelijke medewerkers. Zij hebben ook invloed op de hygiëne op de afdeling

Dont's

  • Maak dat je er niet alleen voor staat. Zoek een maatje om samen deze manier van werken tot een succes te maken